Game Chef Edycja Polska

Game Chef 2014

Home  >>  Game Chef 2014

GAME CHEF 2014

Game Chef to coroczny konkurs tworzenia gier. Po raz pierwszy odbył się w 2002 roku i od tamtej pory doprowadził do stworzenia setek grywalnych szkiców nowych, często niekonwencjonalnych tytułów. Uczestniczący mają za zadanie w ciągu 9 dni zaprojektować szkic gry (niekomputerowej), która będzie inspirowana tematem edycji oraz czterema składnikami narzuconymi przez organizatorów.

 

W tym roku konkurs odbywa się jednocześnie w ośmiu językach. Zgłoszenia oceniane są przez samych uczestniczących. Spośród najlepiej ocenionych gier jury wybierze zwycięzcę danej grupy językowej, który w międzynarodowym finale zmierzy się ze zwycięzcami z innych grup, zdobywając ostatecznie tytuł Mistrza Świata.

 

Nieważne, czy kiedykolwiek myślałeś/myślałaś o sobie jako projektancie lub projektantce gier. Game Chef jest właśnie dla ciebie. Chcemy bowiem, by konkurs był jak najbardziej przystępny i otwarty dla wszystkich.

 

Podstawy

Od 10 do 18 maja zaprojektuj i zgłoś grywalny szkic gry (niekomputerowej), zainspirowanej podanymi niżej tematem oraz składnikami. Dotychczas najczęściej na konkurs tworzone były gry fabularne oraz larpy, ale granice między różnymi typami gier (gry planszowe, gry karciane, gry fabularne, larpy) ciągle są łamane i zacierają się dzięki tak innowacyjnym twórcom jak ty. Nie bój się łamać schematów i konwencji. Sam/a zdecyduj, co jest grą fabularną, a co jest innym typem gry.

 

Jako uczestnik konkursu zrecenzujesz cztery gry zgłoszone przez pozostałych uczestników. Twoja ocena razem z innymi zadecydują, które z gier dostaną się do finału. Dla każdego z języków, w których prowadzony jest Game Chef, zostanie przez organizatorów ogłoszony zwycięzca. Niezależnie jednak od wyniku największym zwycięstwem jest samo stworzenie gry.

 

W tym roku Game Chef odbywa się równocześnie w następujących grupach językowych: angielska, portugalska (Brazylia), koreańska, rosyjska, francuska, włoska, słoweńska oraz polska.

 

2014 Temat

Tegoroczny temat przewodni to: Książka nie istnieje. [There is no book.]

 

Standardową formą gier fabularnych jest książka (podręcznik). W ostatnich latach mogliśmy dostrzec, że ten standard zostaje przełamany: czy to przez krótsze gry, gry oparte na kartach czy playbookach (jak karty postaci w “Apocalypse World”). Dlatego właśnie w tej edycji Game Chefa chcemy zaprosić was do dalszego przełamywania tego standardu. Jeśli uczenie gry nie będzie się odbywało poprzez czytanie książki lub podobnego formatu, to gdzie, w jaki sposób? Z czym wiąże się projektowanie gry, która nie ma tekstu głównego w formie podręcznika? Czy to oznacza powstanie nowych form/rodzajów gier? Czy dzięki temu mamy szansę na nowe rozwiązania starych problemów?

 

Niech temat zainspiruje i ukształtuje twoją grę. Możesz interpretować temat dowolnie, twoja interpretacja nie musi być taka sama jak nasza czy innych współzawodniczących. Nie martw się, że gra zgłoszona przez ciebie na Game Chef nie jest gotowym produktem. Zamiast tego skup się na stworzeniu gry przystępnej, angażującej i pełnej ekscytujacych pomysłów. Może popracujesz nad grą po zakończeniu konkursu. Może wyciągniesz ze swojej gry najlepsze pomysły i wykorzystasz w czymś całkowicie nowym. Może po prostu pogratulujesz sobie stworzenia gry, a radość z tego faktu użyjesz jako paliwa do pracy nad innym projektem. Każda z tych możliwości będzie świetnym rezultatem!

 

2014 Składniki

Tegoroczne 4 składniki to: pochłaniać, dzikość, błyszczeć, sierp [absorb, wild, glitter, sickle]

 

Wykorzystaj w swojej grze 2 -3 składniki. Postaraj się, żeby składniki były w miarę możliwości kluczowe dla gry – jako element założeń gry lub jej zasad albo w inny odpowiadający ci sposób. Jeśli możesz tylko wpaść na ich wspomnienie, to w porządku, ale sugerowane jest mocne oparcie na składnikach. Możesz, podobnie jak w przypadku głównego tematu, interpretować je jak chcesz.

 

Na przykład w 2004 składnikami były [lód, wyspa, świt, atak], co dało takie inspirujące gry jak „The Mountain Witch” (wspinaczka na oblodzoną górę Fuji w celu zaatakowania fortecy wiedźmy), „The Dance and the Dawn” (próba odnalezienia prawdziwej miłości na balu na wyspie z nadzieją na to, że kiedy nadejdzie świt nie skończysz z kimś o zimnym sercu), „Ganakagok” (słońce po raz pierwszy wzejdzie nad lodową wyspą i na zawsze zmieni życie zamieszkujących ją plemion) i „Polaris” (arktyczne elfy walczą z samymi sobą i atakiem demonów podczas gdy po raz pierwszy od stuleci nadchodzi świt).

 

Format gry

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek co do formatu gry. Każda z nich służy temu, żeby twoja gra była przystępna (szczególnie dla uczestników i uczestniczek losowo wybranych, żeby recenzować twoją grę).

 

Staraj się uczynić format swojej gry tak przystępnym, jak to tylko możliwe. Wysil się, żeby twoja gra była możliwa do odczytania przez osoby niewidome (przy użyciu urządzenia czytającego z ekranu), niesłyszące lub niewidzące kolorów. Najłatwiejszym (ale nie jedynym) sposobem na zapewnienie tego jest zgłoszenie gry w następujących formatach: czystym pliku txt, otagowanym pdf lub dokumencie Microsoft Word/OpenOffice/LibreOffice. Unikaj używania zagraconego tła lub czegokolwiek o niskim kontraście. Jeśli chcesz zgłosić swoją grę jako plik video, dołącz napisy i transkrypcję. Jeśli chcesz zgłosić swoją grę jako plik audio, dołącz transkrypcję. To w porządku, jeśli robisz coś ekstrawaganckiego ze swoim zgłoszeniem, ale to na tobie spoczywa odpowiedzialność za zapewnienie przystępności.

 

Gra musi być zgłoszona jako pojedyncze ściągnięcie (download) lub odnośnik (link) i nie może wymagać płatnego oprogramowania. Żeby zgłosić swoją grę, musisz podać jeden odnośnik do ściągniecia pliku (albo link do filmu na youtube, itp.). Jeśli masz wiele plików, umieść je w spakowanym folderze. Upewnij się, że żadne płatne oprogramowanie nie jest konieczne do uzyskania dostępu do twojego zgłoszenia.

 

 


Zasady konkursu

 

Wcześniejsza praca

Możesz korzystać z pomysłów, które już wcześniej rozważałaś lub nad którymi pracowałeś, ale zgłoszona praca musi być czymś nowym, nie napisanym wcześniej. Gry będące plagiatem lub autoplagiatem zostaną zdyskwalifikowane.

 

Własność intelektualna

Rozwiązanie wszystkich kwestii dotyczących praw autorskich należy do twórcy/twórczyni gry. Możesz zawrzeć w grze fragmenty z rzeczy udostępnionych w domenie publicznej (public domain) lub na licencji open source czy creative commons. Inspirowanie się innymi grami też jest w porządku, ale koniecznie napisz, kim/czym się inspirujesz.

 

Dyskusje o projektowaniu

W tym roku korzystamy z Google+ oraz Facebooka do porozumiewania się oraz udzielania niezbędnego wsparcia w trakcie konkursu:

Nie wahajcie się dołączyć! Jeśli będziecie chcieli porozmawiać o waszej grze, którą właśnie tworzycie, proszę, ograniczcie się do maksymalnie dwóch postów o tym. Dyskusje będą mogły toczyć się w komentarzach pod nimi.

Nadsyłanie gier

Ostateczny termin nadsyłania prac to północ (w twojej strefie czasowej) 18 maja. Żeby dokonać zgłoszenia należy zamieścić na stronie zgłoszeń komentarz zawierający wasze imię/nick, adres e-mail oraz link do gry. Twoja praca może zostać dostarczona w każdym formacie, który nie będzie sprawiał problemów z otwarciem go (folder .zip, hipertekst czy video na Youtubie). Żeby to zrobić, musisz umieścić gdzieś swoją grę (Dropbox, Google Docs, biblioteka mediów WordPress lub inne). Skontaktuj się z organizatorem, jeśli będziesz potrzebował pomocy.

 

Możesz dostarczyć grę jako jeden z członków drużyny. Tylko jedna praca może zostać nadesłana przez jednego uczestnika w danej edycji językowej konkursu.

 

Pierwsza ocena

Po zakończeniu zgłaszania gier każdemu uczestnikowi i uczestniczce zostaną przydzielone 4 gry do oceny. Macie czas do 5 czerwca, żeby wybrać i zarekomendować jedną z tych czterech gier do następnej rundy. Twój wybór może być oparty na dowolnych kryteriach, które uznasz za najważniejsze. W wyborze możesz kierować się tym, czy dana gra jest innowacyjna, zrozumiała, grywalna w obecnym stanie, w jaki sposób wykorzystuje składniki. Nie musisz wyjaśniać ani bronić swojej decyzji – wystarczy, że wybierzesz i zarekomendujesz jedną z tych czterech gier.

 

W ramach oceniania każdej z gier prosimy cię też o napisanie krótkiej krytyki/pochwały każdej z gier i wysłanie jej do autorki/autora. Ponieważ Game Chef jest krótkoterminowym konkursem, oczywiste jest, że powstałe prace będą tylko częściowo skończone, nie skupiaj się na drobiazgach dotyczacych stylu. Zamiast tego podziel się tym, co ci się podobało, co było niezrozumiałe, niejasne, swoimi pomysłami na poprawienie lub rozwinięcie gry oraz które – według ciebie – decyzje autor/autorka powinien/powinna ponownie rozważyć, rozwinąć. Możesz wysłać maila bezpośrednio do twórcy/twórczyni lub zamieścić post w wątku dotyczącym jego/jej gry na Facebooku, Google+ czy gdzie indziej. Starajcie się być pomocni i wspierający.

 

Wybór zwycięzców

Gry, które zdobędą najwięcej nominacji, zostaną ocenione przez grupę w składzie: Juliusz Doboszewski, Aleksandra Sontowska, Kamil Węgrzynowicz. Spośród finalistów zostanie wybrana jedna gra, której autor/autorka 11 czerwca zostanie uhonorowany/na tytułem Zwycięzcy Game Chef Polskiej Edycji. Dodatkowe nagrody i honory mogą być przyznane przez grupę byłych uczestniczek/uczestników Game Chefa.

 

Zwycięskie gry każdej grupy językowej zostaną przetłumaczone na wspólną mowę (język angielski) i ocenione przez międzynarodową tajną grupę sędziów, składającą się z byłych uczestników i uczestniczek konkursu. Jedna gra z szeregów English Game Chef, Italian Game Chef, French Game Chef,  Game Chef Brasil, Russian Game Chef, Korean Game Chef, Slovenian Game Chef, Game Chef Edycja Polska zostanie wyróżniona jako międzynarodowy zwycięzca roku 2014. Ogłoszenie wyniku nastąpi 30 czerwca.

 

Wygranie Game Chefa to śmieszna sprawa. To wielki honor, ale prawdziwym sensem konkursu jest zebranie dużej liczby osób do kreatywnej pracy. Wybieramy zwycięzcę po to, żeby stworzyć dodatkowy nacisk, który zmusi uczestników i uczestniczki konkursu do zrobienia tak dobrej gry, jak tylko potrafią, jednocześnie jednak uznajemy, że prawdziwym zwycięstwem jest namówienie ludzi do zebrania się i stworzenia nowych gier.

 

 

Dodaj komentarz